Projekty w szkole
Znajdź swój rytm
INNOWACJA PEDAGOGICZNA
Szkoła Podstawowa w Myśliwcu ROK SZKOLNY 2024/2025
Imię i nazwisko autora: Marta Boruczkowska
Temat innowacji: „Znajdź swój rytm.”Adresatami innowacji są uczniowie Szkoły Podstawowej w Myśliwcu. Czas realizacji innowacji obejmuje pierwszy i drugi semestr roku szkolnego 2024/2025 (od 18 października 2024 do 23 maja 2025). Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych, dwa razy w miesiącu, przez dwie godziny lekcyjne (6 i 7 godzina lekcyjna).
Innowacja powstała po to, by przybliżyć uczniom różne rodzaje tańca. W pierwszym półroczu poznają tańce z różnych stron świata, natomiast w drugim skupimy się na polskich tańcach narodowych. Zdobyta wiedza i umiejętności rozwiną świadomość ciała oraz poprawią kondycję fizyczną.
Motywacja wprowadzenia innowacji:
Innowacja „Znajdź swój rytm” jest moją odpowiedzią na małą aktywność ruchową dzieci i młodzieży, także wyjście naprzeciw wymaganiom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego kształcenia z zakresu przedmiotu muzyka jak również w myśl podstawowych kierunków polityki oświatowej.
Opis innowacji
Wstęp
„Taniec jest ukrytym językiem duszy.” (Marta Graham)
Ruch z muzyką wprowadza element odprężenia, wyzwolenia z napięć, jest takim środkiem ekspresji, który daje możliwość wyrażania siebie, swojej osobowości, nastroju i emocji. Dzięki wszechstronnej aktywności ruchowej i ekspresji tanecznej można uzyskać stymulację całej osoby i jej potencjałów. Obcowanie z muzyką oraz nauka polskich tańców narodowych z pewnością będzie miała wpływ na kształtowanie postaw społecznych jak i patriotycznych. Innowacja pedagogiczna przewidziana jest dla klas IV-VII szkoły podstawowej i będzie realizowana podczas dwóch godzin zajęć artystycznych dwa razy w miesiącu w ciągu 8 miesięcy. Innowacja zachowuje cele kształcenia i umiejętności uczniów określone w podstawie programowej.
Założenia ogólne
- Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV- VII.
- Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
- wykorzystanie utworów muzycznych z dodatkowego repertuaru dla II etapu kształcenia z przedmiotu muzyka,
- zapoznanie z utworami i układami tanecznymi,
- wdrożenie pracy metodą aktywizującą, problemowo- odtwórczą, oglądową.
Cele innowacji Cel główny:
-
- poznawanie przez dzieci świata, ludzi i siebie poprzez alternatywną formę ruchową jaką jest taniec rozumiany jako sztuka, kultura i sport,
- nabywanie przez dzieci umiejętności tańca grupowego i improwizacji ruchowej,
- rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i postaw twórczych.
Cele szczegółowe:
-
- poznawanie różnych kroków i figur tanecznych,
- uczenie się walki ze stresem,
- przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się,
- rozbudzenie wrażliwości na muzykę, poczucia estetyki i piękna ruchu,
- wykorzystanie inwencji twórczej i artystycznej poprzez wspólną prace w zespole, śpiew,
- stwarzanie możliwości rozwoju zainteresowań tanecznych oraz wokalnych uczniów, • rozwijanie indywidualnych zdolności taneczno-ruchowych, poczucia rytmu, zdolności motorycznych: szybkość, siła, gibkość, zwinność, wytrzymałość,
- kształtowanie świadomości ciała- koordynacji wzrokowo- ruchowej, spostrzegawczości, koncentracji, pamięci ruchowej i rytmiczno muzycznej, orientacji przestrzennej,
- poprawa wydolności układu krążenia i oddychania,
- rozciąganie i wzmacnianie mięśni oraz zwiększanie zakresu ruchu w stawach,
- współpraca w grupie, integracja w zespole.
- rozwijanie takich cech charakteru jak; punktualność, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność, pracowitość, rzetelność, wrażliwość, poczucia własnej tożsamości; odwaga, kreatywność, pewność siebie,
- nabieranie ogłady towarzyskiej i kultury zachowania,
- umiejętność pokonywania przez uczniów tremy i nieśmiałości podczas pokazów,
- inspirowanie uczniów do aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu, a tym samym zdrowego stylu życia.
Tematyka zajęć
Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją uzupełniają ją, poszerzają.
- Różnorodne ćwiczenia muzyczno – ruchowe uwrażliwiające na dynamikę, rytm, tempo i nastrój muzyczny.
- Spontaniczna improwizacja na zadany temat do muzyki rozrywkowej.
- Omówienie zasad bezpieczeństwa na zajęciach tanecznych.
- W kręgu polskich tańców ludowych – polski folklor.
- Nauka i doskonalenie polskich tańców ludowych
- Poznanie podstawowych kroków: polki, krakowiaka, kujawiaka, poloneza.
- Tworzenie układów tanecznych i choreograficznych.
- Ćwiczenia kształcące świadomy ruch.
- Technika ruchu – korekta postawy dzieci, przyswajanie nawyku estetycznego poruszania się, rozwijanie sprawności ruchowej –ćwiczenia przy muzyce.
- Rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni przez stosowanie ćwiczeń muzyczno-
ruchowych (tworzenie koła, kółek, szeregu, rzędu, marsz ze zmianą kierunku).
Spodziewane efekty:
Wpływ na uczniów:
- Zamiłowanie do muzyki, tańca.
- Uczniowie okazują chęć kształtowania swoich zdolności i zamiłowania.
- Potrafią działać zespołowo.
- Chcą i umieją publicznie prezentować swoje osiągnięcia.
- Taniec wykształcił u nich świadomość własnego ciała.
- Udoskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową.
- Usprawniły całe ciało.
- Rozwinęły poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę i ogólne umuzykalnienie.
- Wykształciły orientację w przestrzeni.
- Miały możliwość przeżywania sukcesu i satysfakcji z własnej pracy.
Wpływ na pracę szkoły:
- Rozwój interpersonalny oraz indywidualnych zdolności uczniów.
- Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.
- Promocja szkoły w środowisku lokalnym.
Podsumowanie
Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z obcowania z kulturą, muzyką, tańcem. Każdy nauczyciel marzy o tym, aby jego wychowankowie kończąc dany etap edukacyjny stawali się świadomymi i aktywnymi uczestnikami kultury muzycznej. Jednak tylko prawidłowo ukierunkowana, zaplanowana i systematyczna praca daje szansę osiągania takich efektów. Szkoła, to najlepsze miejsce, jak sądzę do realizowania programów rozwijających twórcze zdolności dzieci i ich osobowość. Mam nadzieję i wierzę, że moja innowacja jest dobrym sposobem na zrealizowanie celów zmierzających do tego, aby nasi uczniowie byli świadomymi i aktywnymi uczestnikami kultury muzycznej w przyszłości.