• Znajdź swój rytm

      • INNOWACJA PEDAGOGICZNA

         Szkoła Podstawowa w Myśliwcu ROK SZKOLNY 2024/2025

        Imię i nazwisko autora: Marta Boruczkowska
        Temat innowacji: „Znajdź swój rytm.”

        Adresatami innowacji są uczniowie Szkoły Podstawowej w Myśliwcu. Czas realizacji innowacji obejmuje pierwszy i drugi semestr roku szkolnego 2024/2025 (od 18 października 2024 do 23 maja 2025). Zajęcia innowacyjne odbywać się będą w ramach zajęć dodatkowych, pozalekcyjnych, dwa razy w miesiącu, przez dwie godziny lekcyjne (6 i 7 godzina lekcyjna).

        Innowacja powstała po to, by przybliżyć uczniom różne rodzaje tańca. W pierwszym półroczu poznają tańce z różnych stron świata, natomiast w drugim skupimy się na polskich tańcach narodowych. Zdobyta wiedza i umiejętności rozwiną świadomość ciała oraz poprawią kondycję fizyczną.

         

        Motywacja wprowadzenia innowacji:

        Innowacja „Znajdź swój rytm” jest moją odpowiedzią na małą aktywność ruchową dzieci i młodzieży, także wyjście naprzeciw wymaganiom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej dla II etapu edukacyjnego kształcenia z zakresu przedmiotu muzyka jak również w myśl podstawowych kierunków polityki oświatowej.

         

        Opis innowacji

        Wstęp

        „Taniec jest ukrytym językiem duszy.” (Marta Graham)

        Ruch z muzyką wprowadza element odprężenia, wyzwolenia z napięć, jest takim środkiem ekspresji, który daje możliwość wyrażania siebie, swojej osobowości, nastroju i emocji. Dzięki wszechstronnej aktywności ruchowej i ekspresji tanecznej można uzyskać stymulację całej osoby i jej potencjałów. Obcowanie z muzyką oraz nauka polskich tańców narodowych z pewnością będzie miała wpływ na kształtowanie postaw społecznych jak i patriotycznych. Innowacja pedagogiczna przewidziana jest dla klas IV-VII szkoły podstawowej i będzie realizowana podczas dwóch godzin zajęć artystycznych dwa razy w miesiącu w ciągu 8 miesięcy. Innowacja zachowuje cele kształcenia i umiejętności uczniów określone w podstawie programowej.

          

        Założenia ogólne

        1. Innowacja skierowana jest do uczniów klas IV- VII.
        2. Główne założenia pracy na innowacyjnych zajęciach:
          • wykorzystanie utworów muzycznych z dodatkowego repertuaru dla II etapu kształcenia z przedmiotu muzyka,
          • zapoznanie z utworami i układami tanecznymi,
          • wdrożenie pracy metodą aktywizującą, problemowo- odtwórczą, oglądową.

        Cele innowacji Cel główny:

          • poznawanie przez dzieci świata, ludzi i siebie poprzez alternatywną formę ruchową jaką jest taniec rozumiany jako sztuka, kultura i sport,
          • nabywanie przez dzieci umiejętności tańca grupowego i improwizacji ruchowej,
          • rozwijanie koordynacji słuchowo-ruchowej i postaw twórczych.

         

        Cele szczegółowe:

          • poznawanie różnych kroków i figur tanecznych,
          • uczenie się walki ze stresem,
          • przestrzeganie zasad kulturalnego zachowania się,
          • rozbudzenie wrażliwości na muzykę, poczucia estetyki i piękna ruchu,
          • wykorzystanie inwencji twórczej i artystycznej poprzez wspólną prace w zespole, śpiew,
          • stwarzanie możliwości rozwoju zainteresowań tanecznych oraz wokalnych uczniów, • rozwijanie indywidualnych zdolności taneczno-ruchowych, poczucia rytmu, zdolności motorycznych: szybkość, siła, gibkość, zwinność, wytrzymałość,
          • kształtowanie świadomości ciała- koordynacji wzrokowo- ruchowej, spostrzegawczości, koncentracji, pamięci ruchowej i rytmiczno muzycznej, orientacji przestrzennej,
          • poprawa wydolności układu krążenia i oddychania,
          • rozciąganie i wzmacnianie mięśni oraz zwiększanie zakresu ruchu w stawach,
          • współpraca w grupie, integracja w zespole.
          • rozwijanie takich cech charakteru jak; punktualność, systematyczność, wytrwałość, odpowiedzialność, pracowitość, rzetelność, wrażliwość, poczucia własnej tożsamości; odwaga, kreatywność, pewność siebie,
          • nabieranie ogłady towarzyskiej i kultury zachowania,
          • umiejętność pokonywania przez uczniów tremy i nieśmiałości podczas pokazów,
          • inspirowanie uczniów do aktywnego i twórczego spędzania wolnego czasu, a tym samym zdrowego stylu życia.

         

        Tematyka zajęć

        Zagadnienia zostały opracowane w oparciu o podstawę programową kształcenia ogólnego dla  II etapu edukacyjnego. Są one kontynuacją uzupełniają ją, poszerzają.

        • Różnorodne ćwiczenia muzyczno – ruchowe uwrażliwiające na dynamikę, rytm, tempo i nastrój muzyczny.
        • Spontaniczna improwizacja na zadany temat do muzyki rozrywkowej.
        • Omówienie zasad bezpieczeństwa na zajęciach tanecznych.
        • W kręgu polskich tańców ludowych – polski folklor.
        • Nauka i doskonalenie polskich tańców ludowych
        • Poznanie podstawowych kroków: polki, krakowiaka, kujawiaka, poloneza.
        • Tworzenie układów tanecznych i choreograficznych.
        • Ćwiczenia kształcące świadomy ruch.
        • Technika ruchu – korekta postawy dzieci, przyswajanie nawyku estetycznego poruszania się, rozwijanie sprawności ruchowej –ćwiczenia przy muzyce.
        • Rozwijanie umiejętności poruszania się w przestrzeni przez stosowanie ćwiczeń muzyczno-

        ruchowych (tworzenie koła, kółek, szeregu, rzędu, marsz ze zmianą kierunku).

         

         

         

        Spodziewane efekty:

        Wpływ na uczniów:

        • Zamiłowanie do muzyki, tańca.
        • Uczniowie okazują chęć kształtowania swoich zdolności i zamiłowania.
        • Potrafią działać zespołowo.
        • Chcą i umieją publicznie prezentować swoje osiągnięcia.
        • Taniec wykształcił u nich świadomość własnego ciała.
        • Udoskonaliły koordynację wzrokowo-ruchową.
        • Usprawniły całe ciało.
        • Rozwinęły poczucie rytmu, wrażliwość na muzykę i ogólne umuzykalnienie.
        • Wykształciły orientację w przestrzeni.
        • Miały możliwość przeżywania sukcesu i satysfakcji z własnej pracy.

         

        Wpływ na pracę szkoły:

        • Rozwój interpersonalny oraz indywidualnych zdolności uczniów.
        • Indywidualizacja nauczania – podnoszenie wyników edukacyjnych uczniów.
        • Promocja szkoły w środowisku lokalnym.

         

        Podsumowanie

        Niniejsza innowacja ma na celu zaprezentowanie korzyści płynących z obcowania z kulturą, muzyką, tańcem. Każdy nauczyciel marzy o tym, aby jego wychowankowie kończąc dany etap edukacyjny stawali się świadomymi i aktywnymi uczestnikami kultury muzycznej. Jednak tylko prawidłowo ukierunkowana, zaplanowana i systematyczna praca daje szansę osiągania takich efektów. Szkoła, to najlepsze miejsce, jak sądzę do realizowania programów rozwijających twórcze zdolności dzieci i ich osobowość. Mam nadzieję i wierzę, że moja innowacja jest dobrym sposobem na zrealizowanie celów zmierzających do tego, aby nasi uczniowie byli świadomymi i aktywnymi uczestnikami kultury muzycznej w przyszłości.

    • Logowanie

  • Inne media